Azt mondják, hogy a egy jó ötlettel indul minden

A saját esetemmel indítok, aztán igyekezzen mindenki magára vonatkoztatni. Nem fogok nagy gondolatokat megosztani és örök bölcsességeket írni.

Temérdek önfejlesztő könyvet olvastam és igyekeztem az álmaimat az azokban leírtak szerint alakítani. Ez nem jött be. Azt vettem észre, hogy ezek a könyvek minden esetben ugyanazt járják körbe és igazából csak nagyon kevés dolgot mondanak. Ezt megfejelték még a marketingesek által olyan sokat emlegetett “csak csináld” felszólítások és már is kész volt a káosz.

Ahhoz, hogy elinduljon valamilyen pozitív folyamat és azt vettem észre, hogy egyszerűen agyalnom kell. Magyarul gondolkoznom azon, hogy mit akarok összehozni és ezt milyen kiindulásból teszem.

Ötlet a vállalkozáshoz…

A legrosszabb, ha valamilyen olyan ötletet keresek, amely például egy honlap felsorolásában van. (Mert van ilyen!) A helyzet az, hogy ez nem én vagyok. Gyakorlatilag le kell másolnom valakinek a vállalkozását és azt kell felépítenem, ami biztosan nem garantálja azt, hogy egyedi vagy éppen hosszú távon számomra megfelelő lesz.

Abból kellet kiindulnom, hogy mi az, amit a legjobban szeretek csinálni vagy éppen mi az, amit hosszú távon is el tudok képzelni magamnak. Ez már sokkal közelebb volt a valósághoz.

Az én esetemben semmilyen extra tudomány nem társult hozzám. Pusztán az, hogy imádok autót vezetni és ebben viszonylag tapasztaltnak mondhatom magamnak. Azt gondoltam, hogy ebből fogok építkezni és majd megmutatom mindenkinek, hogyan tud jól vezetni.

Persze, erre van a legkevesebb igény, mert a társadalmunk azt hiteti el velünk, hogy mindenki tud vezetni. Úgyhogy ez egy vállalkozási ötletnek a zsákutcája. Még akkor is, ha a marketinges “guruk” ilyen-olyan trükköket javasolnak (megjegyzem, hogy jó pénzért!) és egyszerűnek tüntetnek fel mindent.

Arra jutottam, hogy tesztelni fogom az ötleteimet mondjuk egy-egy hirdetéssel vagy éppen facebook oldallal, hogy mi az, ami ebben a témában esetlegesen bejöhet.

Egyéni vállalkozást hoztam létre, hogy legyen neve a “gyereknek” és elkezdtem a munkát. Hétről-hétre és elképesztő melléfogásokat csinálva. Leginkább a marketingeseknek bedőlve, méghozzá nem is mindig a legjobbaknak.

Nagyjából 8 hónap kellett ahhoz, hogy a folyamatos próbálgatásokkal eljussak egy szóösszetételig. Ez pedig a balesetmegelőzés. Méghozzá a gyakorlati balesetmegelőzés. Ez zakatolt és zakatol minden nap a fejemben, ez az, amit akarok.

Tehát ez egy ötlet. De hogyan tudom, tudok ebből valami nagyot építeni, ami folyamatos bevételt hozhat.

Ehhez kell a stratégia

Mivel eddig amolyan próbálgatás zajlott elkezdtem felépíteni egy stratégiát, hogy milyen lépésekkel fogok haladni a cél, azaz a gyakorlati baleset megelőzés megvalósítása felé.

A stratégiát hangoztatják a legtöbben, azonban tudni kell, hogy nem biztosa, hogy elsőre ez olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. A számomra a stratégia egy terv, amely valamilyen módon elvezet a célig. De….

Hogyan? Milyen formában? Mik legyenek a mérföldkövek, amelyeket hangoztatnak a szakemberek?

Ráadásul, a stratégia is egyfajta próbálgatás, kísérletezés, hisz nincsenek benne még olyan elemek, amelyeket előre meg tudnék mondani biztosra.

A marketingesek kihangsúlyozzák, hogy mennyire fontos mindez, azonban egy induló vállalkozásnál, ráadásul ami még igazán nem is rendelkezik termékkel elég nehéz stratégiát alkotni.

Úgy döntöttem, hogy elsőlegesen a problémára fókuszálok, hogy azt miként tudom megoldani. Tehát az én esetemben a gyakorlati baleset megelőzés globális megoldására találok egy megoldást és azt kezdem visszafelé bontani. Abban bíztam, hogy ez eredményez a számomra egy terméket vagy szolgáltatást, amely utána életképes lehet.

Tehát a stratégia a számomra egy cél, amelyből visszafelé indulok a termékhez. Így az egész ötletelési fázist kidobhattam az ablakon, mert valami teljesen új jött létre.

Általános tanulságaim

  1. Ötleteléskor nem konkrét termékre vagy szolgáltatásra kell fókuszálni, hanem egy olyan célra, amely sokkal messzebb van. Olyan valamit kell találni, ami a rátaláláskor egy folyamatos gondolkodást indít be. Tehát nem hagy nyugodni a gondolat.
  2. A stratégia nem a lépésről lépésre, kicsitől a nagyig tart. Hanem sokkal inkább a távolból indul visszafelé és segít leszűkíteni a nézőpontunkat a cél ismeretében a lehetőségekre és feladatokra.

Persze mindez azt jelenti, hogy ez a jó vagy az egyetlen megoldás arra, hogy elindítsunk bármilyen vállalkozást. Az én esetemben egy olyan szolgáltatás és termék jelenti majd a véget, amely a célt megvalósítja. Ennek a folyamatát is lejegyzetelem, mert fontosnak tartom, hogy azokkal ellentétben, akik a végzettségükből, anyagi helyzetüknél fogva előnyösebb helyzetből indulnak egészen más megközelítésekkel dolgoznak és sokszor a pénztelenség és a lehetőségek hiányát teljesen figyelmen kívül hagyják a tanácsaiknál.


3 hozzászólás

Hogyan rázódjunk bele a megvalósításba? – Varga András blogja · 2021.04.19. - 10:15

[…] Mindenek előtt, nem csak ennyi kell. Ha már tudod, hogy mi a cél, akkor el kell kezdeni felépíteni a megvalósítás folyamatát. Erről itt olvashatsz! […]

Hogyan lett startup az elképzelésem? – Varga András blogja · 2021.04.19. - 11:23

[…] hogy először egy az ötlet és a stratégia meghatározása volt fontos. Ezek után több hónapi pénz pocsékolás és idő veszteség után rájöttem, hogy teljesen […]

Hogyan jutottunk el a befektetési döntésig? – Varga András blogja · 2021.04.19. - 12:20

[…] indultunk, hogy van egy ötletünk, azonban még nincs pénzünk, amiből vállalkozzunk. Vannak kísérleteink és lépéseink a […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük