A vállalkozás és egy ötlet megvalósítása folyamatos tanulást eredményez. A tanulás minden esetben olyan helyen zajlik, ahol a “nem tudás” van jelen. Nem a tudatlanság, hanem a nem tudás!

El kell kezdeni, csak ennyi kell…

Mindenek előtt, nem csak ennyi kell. Ha már tudod, hogy mi a cél, akkor el kell kezdeni felépíteni a megvalósítás folyamatát. Erről itt olvashatsz!

Pénz nélkül elkezdeni a megvalósítást nehéz! Sokszor estem abba a hibába, hogy hallgattam a facebookon vagy éppen a google által hozott hirdetésekben szereplő marketingesekre és éppen népszerű fiatalokra és belevágtam egy-egy sokat ígérő, gyors, “hipp-hopp meggazdagszol” mutatványba, a legtöbbször kidobva a pénzemet, amelyet a valódi megvalósításra kellett volna költenem.

A lehető legegyszerűbb módját választottam az ötletem teszteléséhez, ez pedig az egyéni vállalkozás volt. Visszabontottam a célomat és első feladatnak azt határoztam meg, hogy online fizetési megoldással és egy honlappal állok neki a szolgáltatásom értékesítésének. Tettem mindezt azért, mert elhittem, hogy első dolog, amit az ügyfeleim akarnak majd, megvenni a szolgáltatásomat!

Helytelenül.

Itt is abban hittem, amit a legtöbb marketinges mond, hogy a kártyás fizetés egy magyar bank szolgáltatásaiból a leggyorsabb és legjobb megoldás. Ez sem igaz. A legtöbbször sokkal több időt vesz igénybe a legjobb szolgáltatás felderítése és nem is feltétlenül ennek kell lennie az első dolognak, amit megvalósítunk!

Abból indultam ki, amit a megvalósításról mondanak a sokat reklámozott “szakértőnek” beállított, általában marketingesként vagy éppen értékesítési tanácsadóként tevékenykedő, “fizess előre és megmondom a tutit” típusú emberek mondanak.

Megvettem súlyos pénzért az online fizetési szolgáltatást (simplepay) és egy havidíjas értékesítési űrlappal rendelkező szolgáltatást (salesform). Egyiket sem kellett volna. Hónapokon keresztül cserélgettem a szolgáltatásokat, termékeket, hogy melyik milyen eredményt hoz.

Ahelyett, hogy mindent megelőzve, egy alapos piaci felmérést végezzek.

Mert bármilyen általam elképzelt ötlet és termék kivitelezése kidobott pénz, ha egyszerűen nem is érdekli az embereket. Hiába mászol bele az “ütős ajánlat készítés” rejtelmeibe, illetve az állítólag brutál könnyű “landing page” készítésbe, ha egyszerűen nem azt árulod, amit szeretnének megvenni az emberek. Ja, és itt aztán mondhatják a szakik, hogy “érzelmi alapon, meg jó történet”, stb., egyik sem fog semmilyen eredményt hozni és csak kidobod a pénzed.

Mivel teszteltem az első pár (8 hónap!) kudarc után?

Az én esetemben a valódi áttörést az hozta meg, hogy váltottam. Mi is volt a célom? Gyakorlati Baleset Megelőzés. Fogtam és egy ingyenes kiadványszerkesztővel készítettem egy 8 oldalas prospektust, amely vázlatosan tartalmazta az elképzelésemet és ezzel együtt a koncepciómat.

25 példány elegendő volt ahhoz, hogy elkezdjem egy jegyzetfüzetben összesíteni a személyes megbeszéléseimet. Abból kaptam a legnagyobb inspirációt, hogy valójában mi a témával kapcsolatos ügyfél igény, a szegmensek és egyáltalán ki az, aki hajlandó pénzt áldozni a termékre!

A fejemben volt egy elképzelés, hogy kiket akarok megkeresni, ezért egyszerűen felhívtam egy-egy célcsoport képviselőjét és nagyjából 1-1,5 óra személyes beszélgetéssel kiderült, hogy érdeklődik e a termékről. Ugyanezt tettem ismerőseimmel, barátaimmal és néha az utcán megszólított emberekkel. Az eredmény sokkal hatékonyabb volt, mint bármilyen facebook hirdetés. Nagyjából 15.000.- Ft kiadással három nagy célpiacra, hozzávetőleg 10 szegmensre és egy igazán ütős koncepcióra tudtam leszűkíteni a dolgokat.

Így már tudtam, hogy mi konkrétan az a termék és szolgáltatás, amelyet ki kell fejleszteni és meg kell alkotni ahhoz, hogy a célom megvalósuljon!

Tanulságok számomra és mindenkinek

Mielőtt egy fillért is költenél, vagy vállalkozást csinálnál tesztelj. Ne hidd el vakon, amit a neten találsz! Nem érdemes olyan termékre, szolgáltatásra befektetned az értékes pénzedet és idődet, amely a kutyának sem kell vagy olyan fogadtatása van, amely csak sok befektetés után kezd el bármilyen eredményt hozni.

Sokat fogod hallani, hogy bármivel is foglalkozol, azt majd a “csak el kell kezdened csinálni”, meg azt, hogy mindenki tudja, hogy a “kitartás hozza meg az eredményt”. Ezek dumák. Azt vettem észre, hogy ezek csak annak hoznak hasznot, aki állítja őket, mert elkéri a pénzedet webináriumra, letölthető semmikre és mondva csinált, állítólag általad kivitelezhető megoldásokra.

  1. Mérd fel a piacot és fogadd el, ha egyszerűen nem kell a fejedben lévő koncepció. Hallgasd meg a véleményeket, sokkal több ötletet fogsz hallani, mint amire számítottál!
  2. Személyesen végzett beszélgetések sokkal több lehetőséget biztosítanak, mint az online felmérések!
  3. Ha nem jó a koncepciód ne ragaszkodj hozzá! Ereszd el és változtass rajta, hogy a cél továbbra is megmaradjon, de az ügyfelek, vásárlók igényeihez hajlítsd a gondolataid!

1 hozzászólás

Hogyan lett startup az elképzelésem? – Varga András blogja · 2021.04.19. - 11:23

[…] Írtam, hogy először egy az ötlet és a stratégia meghatározása volt fontos. Ezek után több hónapi pénz pocsékolás és idő veszteség után rájöttem, hogy teljesen rosszak a feltételezéseim és a megvalósítás iránya is. […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük