Alig kezdődött el az új év és máris özönlenek a hírek a balesetekről, közlekedési helyzetekről és a baleseti statisztikák szépségeiről

Kezdem azzal, hogy mi az, ami megragadta a figyelmemet és elgondolkodtatott a közlekedés kapcsán. Az első, hogy a közlekedési balesetek esetében is minden esetben megjelenik egy-egy olyan mozzanat, amit ha észreveszünk, akkor merőben más megközelítésbe helyezi az eseményeket.

Ehhez álljon itt egy kis videó, aztán elemezzük is egy kicsit ki a dolgokat.

A BMW menekül, mégpedig a Litván rendőrség elől. Nagy sebességgel érkezik a kamera látószögébe és a másodperc tört része alatt szakad ketté egy útban álló oszlopon.

A látvány önmagáért beszél, egyszerű a magyarázat. Nagy a sebesség, útban az oszlop és kész a tragédia.

A háttér azonban egészen más. A Litván rendőrség egyik ellenőrzőpontjánál kezdődik a hírek szerint a probléma. Nevezetesen a jármű vezetője az ellenőrzési ponton nem áll meg.

Azt gondolhatjuk, hogy ez okozza a problémát és kezdődik el egy hajtóvadászat a rendőrök részéről. A hír háttere még, hogy az elkövető egy, a vezetéstől korábban eltiltott ember, aki gyakorlatilag az engedély nélküli vezetését szeretné leplezni azzal, hogy megpróbál elmenekülni a hatóság elől.

Még mielőtt folytatnám nézzünk meg egy másik hírt is a közlekedés területéről, amely azt próbálja elhitetni velünk, hogy javulnak a statisztikák…

A 2020-as év nagy részében jelentős forgalom korlátozás volt, a kijárási korlátozás és tilalomnak köszönhetően. A szakemberek a közúti közlekedésben 500 halott  jósolja a balesetben elhunytak számát. Melyet a korábbi 600-as számhoz képest jelentős javulásnak titulálnak.

A kijárási korlátozások a forgalmat is csökkentették, így alaposan leredukálták a közlekedési balesetek számát. A statisztikákban tehát teljesen félreértelmezhető, hogy a valós adatok vagy a körülmények alapján egy átmeneti időt veszünk alapul a balesetszámok megállapításánál.

Egy érdekes cikk itt is olvasható: http://kozlekedesbiztonsag.kti.hu/a-prognozisok-szerint-joval-500-alatt-lesz-a-balesetekben-elhunytak-szama-az-iden/?fbclid=IwAR0KklhHoxOmUHJr1W-lpZhfVhEUqPd6jdLU1TItYAhtbY0312vAuZfZoJk 

Nem akarom minősíteni a cikk íróját, sem pedig a felvetett büntetési tételek jogosságát, pusztán elgondolkodtató, hogy a cikk írásakor sem a lényeg kerül az emberek szeme elé. A hangzatos szavak elfedik a megoldásokat.

Miért fontos mindez és hogyan kerül ide az innováció?

A közlekedés és vele együtt a mérési módszereknek is meg kell változnia. Innovatív eszközöknek kell megjelennie ahhoz, hogy a balesetek száma, pontosabban az emberi hibából bekövetkezett balesetek száma drasztikusan csökkenjen.

Vállalatok számára a szállítmányozók és a fuvarozók számára is pontosan ezek az eszközök lennének képesek olyan összefüggések felfedésére, amelyeket eddig nem voltak láthatók.

Az innováció egy izgalmas kérdés, amelyet a vállalatok és a vállalkozások gyakran előszeretettel hangoztatnak, azonban mögöttes tartalma ezeknek a szavaknak néha nagyon kevés.

A fenti két cikk és példa jó lehetőséget kínál a számomra arra, hogy elgondolkodjak mindkét cikkben azon a tényen, hogy egyikben sem a megoldást keresik az emberek, hanem a hibást, a felelőst.

Az első esetben a gond az eltiltás ellenére történt járművezetés. A másodikban a büntető fékezések ténye. Mindkét cselekmény oka egy folyamat következménye. Mindkettőben egy magatartás forma van a háttérben, amelyet fel kellene tudni ismerni. Mindkét esetben valamilyen módon képesnek kellene lennünk egy olyan eszközt adni a közlekedésnek, a közlekedők kezébe, amely képes gátat szabni ezeknek a következményeknek a kialakulásában.

Feladat a számomra: Meg kell értetnünk az emberekkel, hogy a rossz magatartás a közlekedésben emberéletekbe kerül. Ahhoz, hogy ezt megakadályozzuk a felismerés pillanatától azonnal blokkolnunk kell. Legegyszerűbben azzal, ha a közlekedésben való részvételt akadályozzuk meg.

Legfeljebb busszal utazhatott volna vagy esetleg kerékpáron a vezetéstől eltiltott, ha a közlekedési eszköz blokkolja az emberünk közlekedését. A másik, hogy a büntetőfékezést a közlekedési eszköz is megakadályozhatja, ha felismerjük, az eseményhez vezető viselkedési mintázat tipikus jeleit és gátat szabunk a lehetőségeknek.

Nehéz ez?

Vállalatok esetében igen nehéz elfogadtatni valami olyant, ami látszólag nem róluk szól, hanem egy náluk sokkal nagyobb és összetettebb rendszerről. Amelyre nincs ráhatásuk szerintük.

Magánszemélyeknél évtizedes tévhitek eloszlatása után van csak lehetőség önkéntes alapon elfogadtatni egy eszközt, ami képes megakadályozni a káros viselkedéseket. Függetlenül attól, hogy ezzel emberéletek százai, világméretben pedig tízezrei menthetők meg.

Innovatív eszközök kellene, amelyek a közlekedést, a közlekedés szereplőit egy rendszerben kezelik. Nem téve különbséget vállalati és magánszemély közlekedő között.

A lényeget elfelejtettük, mégpedig azt, hogy a közlekedés nem egy egyszemélyes játék. A vállalatok gördülékeny és gazdaságos működéséhez ugyanúgy szükség van arra, hogy részének tekintsék magukat a nagy közlekedési játéknak, mint azoknak a kis embereknek, akik csak hétvégén mozdulnak ki otthonról vagy éppen kimennek esténként sétálni az utcákra.

Nem innovatív az, ami pusztán csak felületi változásokat képes elérni

Fejleszteni és innovatív megoldásokat létrehozni csak azzal lehet, ha segítségére vagyunk a változásoknak. Amikor megengedi magának egy vállalat, egy magánszemély, hogy egyszerűen a hozzáállásával fogékonnyá válik az újra, akkor következik be az innovatív lehetőségek bizonyítása és valósul meg egy innovatív ötlet, lesz belőle valódi tapasztalat.

Több, mint egy éve azon dolgozunk, hogy ezt a szemléletet elvigyük az emberekhez. Elkezdjünk valami olyan változást, ami radikálisan megváltoztatja a közúti biztonságot és ezzel együtt a vállalkozások járművekkel végzett gazdaságos munkáját.

A megoldásunk globális, azaz bárhol a világ bármely területén képes ugyanazt a pozitív eredményt hozni. Mégis a megoldásunk személyes, azaz az embert látja a változásban és tekinti középpontnak. Az innováció talán egyik legbelsőbb lényegére próbáljuk ráirányítani a figyelmet, mégpedig arra, hogy mindenkinek próbálunk adni, nem csak valakinek vagy valakiknek.