Mennyi is 400 forint? Változtat e valamit a fuvarozásban?
Figyelem a híreket és folyamatosan azon gondolkozom, hogy vajon mi lehet a fuvarozók, szállítmányozók fő problémája. Vagy lehet, hogy a teherautó üzemanyag felhasználás csökkentése? Pár oldal áttanulmányozása alapján mindösszesen két problémát tudtam azonosítani egyértelműen.
- Fuvardíjak mértéke
- Gépjárművezetők elvándorlása, illetve cserélődése
Persze nem elégedtem meg ezzel a beazonosítással, megkerestem az MKFE (Magyar Fuvarozók Országos Egyesülete) képviseletét e-mailban, ahol tag is vagyok és feltettem a kérdést: Mi a fuvarozók, a fuvarozási ágazat legnagyobb problémája ma?
Nem lepett meg a válasz sem, elsősorban a fuvardíjak mértéke a legnagyobb probléma. Miért is alakult így és lett annyi, amennyi az most szerintem mellékes és korábban a fuvarozóprofit weboldalamon írtam is erről pár mondatban.
Ha megpróbálom megérteni a dolgot, akkor többedik alkalommal is oda jutok el, hogy a teherautó üzemanyag felhasználás csökkentése jelenti a valós megoldást a problémára, bármennyire is mást szeretnének a jelenlegi üzemeltetők és menedzserek elhitetni velem. Sőt odáig megyek, hogy megkérdőjelezem a jelenlegi kialakult cégvezetési módszereket a fuvarozásban és a szállítmányozásban.
400.- Forint? Miért fontos ez a 400 kis forint?
Erre is már sok-sok példát írtam és igen is a vesszőparipám lett, hogy “nem siránkozni kell a fuvarozóknak, hanem tenniük”. Mégpedig arról beszélek, hogy csökkenteni kell az üzemeltetési költségeket, ezzel együtt fel kell fogni, hogy a teherautó üzemanyag felhasználás csökkentésének az alapja nem abban a fajta járművezetői ellenőrzésben és kontrollban van, amelyet a mai cégvezetők használnak és nem is abban, hogy újabbnál újabb reklámoknak esnek áldozatul, amelyek 10-20%-os üzemanyag csökkenést ígérnek az új járművek beszerzése után!
Minap összeszámoltam egymás után lejátszott Volvo reklámokban a megtakarítható üzemanyag százalékos arányát. El sem hittem a látott számot! Több mint 50%-al kellene kevesebbet fogyasztania egy autónak, ha minden reklámozott extrával felszerelném!!!!!
Persze a reklám nem árulta el, hogy mihez kell viszonyítanom, csak azt sugallta, hogy ha megveszem, akkor ennyivel több marad a zsebemben. A cégvezetők nagy része persze a bevált márkák megvásárlásakor részben ezekre a reklámszövegekre épít, részben pedig a márka képviselőjének a (gyártó által megírt) értékesítési szövegeire.
Ahhoz, hogy 400.- forint üzemanyag csökkenés realizálódjon a járműveken, azaz nagyjából 1 literes fogyasztáscsökkenést érhessünk el tartósan (ÉS EZ AZ EGYIK LEGFONTOSABB!!! TARTÓSAN), ahhoz nem elegendő “csoda autókat”, új flottakövető és ellenőrző rendszereket beszerezni.
Sőt, nem elegendő a cégvezetési módszerekben a teherautó üzemanyag fogyasztás csökkentése érdekében a megszokott ostort használni az alkalmazottaknál!
Tartósan csökkenteni 400.- forinttal a fogyasztást 100 kilométerenként?
Na igen. Ez lenne az optimális, azonban ennek megvalósítása nem ott kezdődik (és ezzel beismerem a saját tévedésem!), hogy elkezdjük képezni a járművezetőket. Fontos lépés ez is, azonban nem ennek kell lennie az elsőnek.
De akkor minek?
Első lépésnek akár mennyire is fáj, a cégvezetőknek, fuvarozó, szállítmányozó vállalatoknak, vállalakozásoknak kell megérteniük azt, hogy szükséges képezni a járművezetőket, szükséges a megtartásukra kidolgozni egy MŰKÖDŐ rendszert és szükséges olyan eszközparkot beszerezni, amely valóban a fuvarfeladatokra van felkészítve és nem megszokásokra építve, kitalált, és nem adatokra épített műszaki paraméterekkel rendelkező járművek sokaságától várja a költségcsökkentést.
Tehát az első lépés, hogy vezetői szinten eldöntjük, hogy más megoldásokkal közelítünk a problémához! A jelenlegi évről-évre bizonyítja, hogy nem és egyre inkább nem működik!
A döntés után más szemszögből érdemes ránézni a problémára. Attól nem fog csökkenni a teherautók fogyasztása, ha újabb ostort keresünk a régi helyett, sőt a további”répa” adása sem lesz megoldás!
Akkor mit tegyek konkrétan?
Mindenek előtt célszerű kiszámolni, hogy mekkora megtakarítás lenne ideális a számunkra. Ehhez elegendő használni a kalkulátort, melyet IDE kattintva elérhet bárki!
A következő lépés lehet az, hogy egy új megoldáson kezdünk gondolkodni, amelyhez segítséget egy gondolatébresztő telefonos beszélgetés adhat, a témában folyamatosan tevékenykedő szakértő.
A lényeg, hogy NE ugyanazon a régi folyamaton keresztül keressünk megoldást, mint ahol a probléma keletkezett. Ott biztosan nem fogjuk megoldani, valószínűleg csak ugyanabba a gödörbe sétálunk bele.
Nem célszerű ötletbörzéket tartani a vállalatnál, hiszen a mindennap használt folyamatokhoz szokott munkatársak sem fognak korszakalkotó újdonságokkal előrukkolni a teherautó üzemanyag fogyasztás csökkentése terén. Követni fogják az eddigi menetrendeket, sőt biztosan nem fognak olyant javasolni, amely a saját maguk által korábban meghozott döntésekkel szembe megy, ne adj Isten, egyenesen kimondja, hogy teljesen rossz a korábbi megoldás!
Mindenképpen a külső szakemberek, eszközök igénybevételét javaslom.
Még egyszer:
- Cégvezetőnek kell eldöntenie, hogy változtat!
- Külső megoldással kezd el dolgozni a változáson!
- Nem kell újabb korbácsot használni!
- Répát sem kell feltétlenül adni!
You must log in to post a comment.