Hirdetések
office@varga-andras.hu

Nem csak teherautósoknak…

Gépjárművezetés

Nem csak teherautósoknak…

Olvasgatom a híreket a neten és szomorúan veszem tudomásul, hogy soha nem látott mértékben emelkedett a baleseti statisztika.Lassan itt az év vége és a szokásos napi munka mellett az ünnepekre való készülődés további nyomást helyez mindenkire.Mégis, a vélemenyem szerint, nem ez a nyomás vagy a folyamatos napi gondok többszörözik meg a baleseti statisztikákat.Szeretem olvasni a rendőrség által kiadott közleményeket, amelyben megállapítják egy-egy kurta mondatban, hogy a balesetet mi okozta.Például: “a követési távolság be nem tartása”, “a sebességhatár figyelmen kívül hagyása” vagy éppen a “tilos jelzés ellenére” tett vagy nem tett dolog. De ezt hosszasan lehetne sorolni.Az egyik legjobb ilyen megfogalmazásuk a “nem az út és látási viszonyoknak megfelelő” közlekedés.Gépjárművezetőként talán ezt a mondatot veszem észre legtöbbször.Mindig elgondolkodtat, hogy ez igazából mit jelent?Ha egy útszakaszon 90 km/h a megengedett sebesség, de 70 km/h sebességgel közlekedik rajta egy személyautó és történetesen egy vízátfolyás van az úton, ami azt okozza, hogy elveszti az uralmát a járművezető az autó felett, akkor mi az oka, hogy a baleset a fenti mondattal kerül indoklásra?Hisz óvatos volt, sőt igyekezett….Az útjaink állapota is kritikán aluli, nem is beszélek arról, hogy az utakhoz tartozó árkok és padkák mennyire rossz állapotban vannak. Hozzátteszem, hog a fenti csak egy példa.Mondhattam volna az “új” 67-es utat is, ahol az elmúlt egy hónapban (!) többen haltak meg, mint az elmúlt 10 évben a régi úton!Itt részlegesen volt csak átadás, ráadásul ez egy új fajtája az eddig a Kresz szerint létező utak közül, nevezetesen ez egy “gyorsút”. Volt már rajta, gyalogosgázolás (gyalogos bárhol lehet, csak az autópályán nem a jogalkotó szerint!), frontális ütközés (a gyorsút 2×2 sávos hivatalosan és korláttal egymástól elválasztva halad rajta a forgalom!), meg körforgalmas borulás (újfajta “turbó körforgalomban”, amelyet szerelvénnyel szinte lehetetlen a saját forgalmi sávban végig vezetni ), de teherautó és személyautó csúcstalalkozó is….Mindez, hangsúlyozom, hogy egy olyan úton, amely előrelépést kellene, hogy eredményezzen….Ha a rendőrség állásfoglalásaiból indulok ki, akkor mindet emberi mulasztás okozta.Valóban így van?Nem lehet, hogy alapvetően más az oka?Nem lehet, hogy a járművezető képzésben van egy nagy hiány? Vagy esetleg az út készítői tervezői is hibáznak?Ne adja Isten, az utak karbantartása lett katasztrófa?Tudom, hogy a témában sok hivatásos gépjárművezetőnek van véleménye, így bízom abban, hogy lesz olyan is, aki a – minden bizonnyal rossz – látásmódomat segít jó irányba terelni!A járművezető képzést nagyon rossznak tartom és erről most pár posztban fogok is dilemmázgatni….De felelősnek tartom a régóta vezető kollégáimat is, mert (beleértve magamat is!) hajlamosak vagyunk a 20-30 éves tapasztalatunkkal és rutinunkkal takarózni.Nem is beszélve a büszkeségünkről, amelyet egy-egy nálunk kevesebb ideje vezető, de az aktuális szabályokkal jobban tisztában lévő fiatal tud megsérteni, ha adott helyzetben kimondja, hogy nem vagyunk képben!Elsőre az oktatásból számomra hiányzó vagy éppen feleslegesen oktatott dolgokkal fogok foglalkozni.Majd folytatom olyan esetekkel, amelyek minket “hivatásos” pilótákat bírál…A héten jövök még….

Hirdetések

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: